Här har vi samlat material och information till dig som lärare i svenska att använda dig av för att få in hållbar utveckling i din undervisning.
Tipsa oss gärna om det är något du saknar här eller skulle vilja att vi spred till andra. Och hör gärna av dig och berätta hur det gick när du har använt nåt av materialet!
Tidningen NyTekniks webupplaga ger sex tips om hur du skriver en debattartikel (2 juli 2008). LÃ¥t eleverna agera pÃ¥ ett valfritt problem kopplat till hÃ¥llbar utveckling. Det finns flera metoder och tillvägagÃ¥ngsätt för att skriva en bra debattartikel men NyTeknik’s tips ger övergripande guidning för ett lyckat resultat. Nedan hittar du den:
We-change-larare vill bidra med kunskap men ocksÃ¥ verktyg för att bidra till ett hÃ¥llbart samhälle. Talets gÃ¥va och möjligheten att pÃ¥verka är ett viktigt, om inte det viktigaste, verktyget för en hÃ¥llbar värld. Artikeln nedan är visserligen pÃ¥ engelska men dess budskap kan verkligen tillämpas för en lektion i retorik.Â
Artikeln beskriver 12 stycket värdefulla råd att beakta inför ett tal:
12 pieces of advice for giving talks that have impact
Tyst vår- Rachel Carson
Boken som triggade miljödebatten, har den samma effekt idag?
Frihet – Jonathan Franzen
Hundra Ã¥r av ensamhet – Gabriel GarcÃa Márquez
Vad är ideal samhället? Diskussionen om ett hållbarhet präglas ofta av en vision och tolkningar av ett ideal samhälle. Hundra år av ensamhet ger detta ett enormt intressant perspektiv
1985- George Orwell
Boken drar flera paraleller högaktuella för diskussionen om hållbarhet. Vilket samhälle lever vi i? Kan Orwells framtidsutsaga säga något om hur vi idag diskuterar tillväxt, demokrati, klimatförändringar, miljökatastrofer mm?
Mullvaden – novell Kafka
En väldigt kort text om en mullvad-så rädd för världen och faror att den gräver sig djupare och djupare ner i marken. Låter kanske banalt, men med den lilla berättelsens hjälp kan intressanta paraleller göras. Hur bemöter vi faror och det okända idag, varför bygger vi murar? Varför blundar vi som människor för problem, och vad får det för effekter?
Pestens tid- Stephen King
Efter floden – P.C Jerslid
Tjärdocka – Tony Morrison
Svårare bok om slavarnas frigörelse, om rascism och strukturella hinder.
Persepolis- Marjane Satrapi
Klockrent seriealbum om revolutionen i Iran, diktaturer, om att fly och om att hitta sin plats i en ny och främmande kontext. De fyra albumen varvar humor, förklarar missförstånd, belyser historia och livet i en diktatur.
Silke – Alessandro Baricco
Beskriver silkeshandeln mellan Frankrike och Kina under tiden när häst och båt var färdmedlet och starten på den globala handeln. Boken är tunn men med få ord berättar det en fantastisk historia.
Mandarinerna – Simone De Beauvoir (urdrag frÃ¥n denna bok)
Bok om kvinnor och män, i tid när förändringarnas vindar låg i luften. Boken är tung och väldigt tjock men flera kapitel kan användas för att diskutera jämställdhet.
De flesta svenskar tror att läget i världen är mycket sämre än det faktiskt är! Även om det finns massor att göra så går det åt rätt håll. Fokus ligger på läsning, läsförståelse och artikelserien världskoll kan mycket väl tillämpas i Svenska undervisningen.
Världskoll är en satsning från Svenska FN-förbundet där man kan läsa artiklar om framsteg i världen, jämföra fakta mellan länder och se exempel på global utveckling.
Sajten Världskoll: www.varldskoll.se
Lärarhandledning finns med beskrivning av vilka övningar som är kopplade till respektive mål. Passar även för lektioner i engelska, samhällskunskap och naturkunskap.
Fairtrade Sverige har tagit fram ett utbildningsmaterial för svenska som andraspråk och SFI, som tar upp hållbar utveckling genom etiska aspekter av hållbar konsumtion och rättvis handel.
Materialet kräver varierad grad av muntligt deltagande, samt skriftliga uppgifter och hörförstÃ¥else – och kan med fördel kombineras tvärvetenskapligt med kurser i ekonomi.
Länk till PDF-materialet Handla hållbart: http://www.we-change-larare.se/wp-content/uploads/2014/02/Fairtrade_Handla-hallbart_SFI.pdf
Tidningen NyTekniks webupplaga ger sex tips om hur du skriver en debattartikel (2 juli 2008).