Här samlar vi material, information och tips för dig som är lärare i media- och kommunikationskunskap, för att hjälpa dig att lättare få in hållbarhet i din undervisning.

Berätta gärna för oss om hur du använt dig av materialet nedan, eller om du vet något annat bra material som vi borde sprida vidare till andra!


 Young Reporters for the Environment

YREYRE är ett internationellt nätverk som koordineras av organisationen Foundation for Environmental Education, FEE.  Young Reporters for the Environment engagerar unga i åldrarna 11-21 år i 25 länder att undersöka och skapa sig en uppfattning om olika hållbarhetsproblem, komma på förändringar, och rapportera om dem journalistiskt genom skrift, foto eller video. Hemsidan har tips och tävlingar, och det är gratis att gå med i nätverket.

FEE driver fem stora projekt: Grön Flagg (Eco-Schools, som i Sverige administreras av stiftelsen Håll Sverige Rent och engagerar över 2 500 förskolor och skolor bara i Sverige); Blå Flagg (Blue Flag, som är en miljömärkning för stränder och småbåtshamnar); Green Key (som i Sverige drivs av Håll Sverige Rent) , som är en miljömärkning för turismanläggningar; LEAF – LEarning About Forests – som är ett program för kunskapshöjning kring skogens tjänster för oss människor, såväl ekologiskt och kulturellt, som ekonomiskt och socialt (i Sverige drivs det av Föreningen Skogen och kallas Skogen i Skolan). Och så YRE, som ännu inte kommit till Sverige.


Skapa publicitet i media – förändra världen!

Naturskyddsföreningen driver skolsatsningen Energifallet, inom vilken de har samlat information om hur man kan få uppmärksamhet i media och därigenom förändra världen. Det innehåller övningar för ”att påverka samhället genom att skapa  uppmärksamhet kring något klassen vill förändra. På så vis får eleverna både inblick i hur media fungerar och djupare kunskaper kring de energi- och hållbarhetsfrågor som de är intresserade av. Kanske genomför klassen sedan kampanjen på riktigt?”.

Satsningen riktar sig huvudsakligen till åk 4-9, men fungerar även för gymnasieelever inom såväl samhällskunskap som media och kommunikation. Lärarmaterial och information finns här.

Materialet innehåller även två filmer som heter ”Att lyckas med en kampanj” respektive ”Att fånga medias intresse”. Filmerna hittar du på denna sajt under fliken INSPIRATION –> FILMER.


 Pedagogiska kartor

Pedagogiska kartorMalmö stad har utvecklat en pedagogisk karta över Malmö där lärare tillsammans med elever kan utforska vad staden huserar, i form av t.ex. barrträd, träd med frukt, utegym, temalekplatser, cykelvägar, naturområden och arkitektur ända tillbaka till 1500-talet. Det går att mäta avstånd och lägga till och ta bort olika lager av kartan, som i en enkel form av GIS-program.

Kartan och dess funktioner är lättanvända och kan användas för tvärvetenskapliga samarbeten eller lektioner i geografi/samhällskunskap, biologi/naturkunskap, historia, media och kommunikation, samt entreprenörskap.

Länk till Pedagogiska kartor: http://xyz.malmo.se/mkarta/hallbartLarande/ompk.aspx