Här samlar vi material, information och tips för dig som är lärare i media- och kommunikationskunskap, för att hjälpa dig att lättare få in hållbarhet i din undervisning.
Berätta gärna för oss om hur du använt dig av materialet nedan, eller om du vet något annat bra material som vi borde sprida vidare till andra!
YRE är ett internationellt nätverk som koordineras av organisationen Foundation for Environmental Education, FEE. Young Reporters for the Environment engagerar unga i åldrarna 11-21 år i 25 länder att undersöka och skapa sig en uppfattning om olika hållbarhetsproblem, komma på förändringar, och rapportera om dem journalistiskt genom skrift, foto eller video. Hemsidan har tips och tävlingar, och det är gratis att gå med i nätverket.
FEE driver fem stora projekt: Grön Flagg (Eco-Schools, som i Sverige administreras av stiftelsen HÃ¥ll Sverige Rent och engagerar över 2 500 förskolor och skolor bara i Sverige); BlÃ¥ Flagg (Blue Flag, som är en miljömärkning för stränder och smÃ¥bÃ¥tshamnar); Green Key (som i Sverige drivs av HÃ¥ll Sverige Rent) , som är en miljömärkning för turismanläggningar; LEAF – LEarning About Forests – som är ett program för kunskapshöjning kring skogens tjänster för oss människor, sÃ¥väl ekologiskt och kulturellt, som ekonomiskt och socialt (i Sverige drivs det av Föreningen Skogen och kallas Skogen i Skolan). Och sÃ¥ YRE, som ännu inte kommit till Sverige.
Naturskyddsföreningen driver skolsatsningen Energifallet, inom vilken de har samlat information om hur man kan fÃ¥ uppmärksamhet i media och därigenom förändra världen. Det innehÃ¥ller övningar för ”att pÃ¥verka samhället genom att skapa uppmärksamhet kring nÃ¥got klassen vill förändra. PÃ¥ sÃ¥ vis fÃ¥r eleverna bÃ¥de inblick i hur media fungerar och djupare kunskaper kring de energi- och hÃ¥llbarhetsfrÃ¥gor som de är intresserade av. Kanske genomför klassen sedan kampanjen pÃ¥ riktigt?”.
Satsningen riktar sig huvudsakligen till åk 4-9, men fungerar även för gymnasieelever inom såväl samhällskunskap som media och kommunikation. Lärarmaterial och information finns här.
Materialet innehÃ¥ller även tvÃ¥ filmer som heter ”Att lyckas med en kampanj” respektive ”Att fÃ¥nga medias intresse”. Filmerna hittar du pÃ¥ denna sajt under fliken INSPIRATION –> FILMER.
Malmö stad har utvecklat en pedagogisk karta över Malmö där lärare tillsammans med elever kan utforska vad staden huserar, i form av t.ex. barrträd, träd med frukt, utegym, temalekplatser, cykelvägar, naturområden och arkitektur ända tillbaka till 1500-talet. Det går att mäta avstånd och lägga till och ta bort olika lager av kartan, som i en enkel form av GIS-program.
Kartan och dess funktioner är lättanvända och kan användas för tvärvetenskapliga samarbeten eller lektioner i geografi/samhällskunskap, biologi/naturkunskap, historia, media och kommunikation, samt entreprenörskap.
Länk till Pedagogiska kartor: http://xyz.malmo.se/mkarta/hallbartLarande/ompk.aspx