Här  har vi samlat material och information till dig som lärare i matematik att använda dig av för att få in hållbar utveckling i din undervisning.

Tipsa oss gärna om det är något du saknar här eller skulle vilja att vi spred till andra. Och hör gärna av dig och berätta hur det gick när du har använt nåt av materialet!


 Hans Rosling: Framtidens statistik

Filmad föreläsning med Hans Rosling, professor i internationell hälsa, som gör statistiken begriplig och tillgänglig när han med hjälp av 3D-grafik visar hur befolkningstillväxt, fattigdomsbekämpning och resursfördelning förändrats över tid. Föreläsningen varvas med reportage från Bangladesh och Moçambique.

Längd: 58:53 min

Länk till Framtiden statistik på URwww.ur.se/Produkter/180445-Hans-Rosling-Framtidens-statistik

Tillgänglig till: 30 jun 2016

Passar även för lektioner i samhällskunskap och engelska.


 Which fossil fuel companies are most responsible for climate change?

Which companies caused global warming?Interactive article by The Guardian, published 20 Nov 2013. ”All but seven of the 90 companies found to have caused the climate crisis deal in oil, gas and coal – and half of the estimated emissions were produced just in the past 25 years. Some of the top companies are also funding climate change denial campaigns.”

http://www.theguardian.com/environment/interactive/2013/nov/20/which-fossil-fuel-companies-responsible-climate-change-interactive

Kan även användas i matematik och samhällskunskap (politik, jämställdhet, m.m.)


 Bilen, biffen, bostaden: Hållbara laster – smartare konsumtion

Utredningen om en handlingsplan för hållbar konsumtion – för hushållen (SOU 2005:51)Stefan Edmans rapport från 2005 om Utredningen om en handlingsplan för hållbar konsumtion – för hushållen (SOU 2005:51) där han finner att transport, bostad och mat täcker majoriteten av den genomsnittlige svenske konsumentens miljöpåverkan.

Lärorik rapport att även nyttja inom biologi/naturkunskap, ekonomi, matematik, m.m.